april 26, 2025
april 26, 2025

Hvordan skrive jobbloggen

Jobbloggen skal være ett refleksjonsverktøy for deg, og hensikten er å få deg til å tenke over egen praksis .

Spørsmålene besvares med eksempler fra egen bedrift.

Forslag til spørsmål som skal besvares (stjerne er obligatorisk)

Husk å velge kategorier :jobblogg, *eget navn* *Veileders navn*

  1. Navn og dato  (Plasseres i tittelfeltet slik «Jonas-10.10.2016») *
  2. Hva har jeg jobbet med i dag? (ulike arbeidsoppgaver)
  3. Hvordan utførte jeg arbeidsoppgavene?
  4. Hva er du spesielt fornøyd med?
  5. Hvem jobbet du sammen med?
  6. Hvordan vil du beskrive egen innsats?*
  7. Hvordan vil du beskrive eget initiativ og pågangsmot?
  8. Hva har du lært i dag (nye arbeidsoppgaver, opplevelser, erfaringer)
  9. Hva kan du gjøre bedre neste gang?
  10. Observasjon – hva lærte du av å se og lytte til andre?

Hver uke skal dere tenke spessielt igjennom noen temaer.

Andre semester:

Januar
12.01 – Forklar hva du mener med god service, og hvorfor dette er viktig. Fortell om en gang der du mener kunder i butikken har fått spessielt god service.
19.01 – Fortell om hvordan materiell service blir brukt i butikken du jobber i .

Her kan du lese om materiell service .

26.01 – Fortell om hvordan systemservice  blir brukt i butikken du jobber i .

Her kan du lese om systemservice.

Februar
02.02 – Fortell om hvordan personlig service  blir brukt i butikken du jobber i .

Her kan du lese om personlig service.

09.02. – Fortell om en gang du har observert eller opplevd dårlig service, og forklar hvorfor du mener dette var dårlig service.
16.02. – Hvordan er byttepraksisen i butikken du jobber i, og hva er forskjell på bytterett og reklamasjonsrett.

http://ndla.no/nb/node/86337?fag=52291

23.02. – Hva er forskjell på graranti og reklamasjonsrett ?
Mars
02.03 -VINTERFERIE
09.03 – Hva menes omlevering, og gi ett eksempel fra din butikk.

Se spessielt paragraf 26 og 29.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_10?q=omlevering

16.03 – Når kan en kunde kreve prisavslag eller omlevering ?
23.03 – Personlig service inneholder flere elementer. Forklar hvordan kroppspråket er viktig.
30.03 – Personlig service inneholder flere elementer. Hva kan du gjøre for å gi ett bedre førsteintrykk
April
06.04 – HELDAGSPRØVE
13.04.- PÅSKEFERIE
20.04.- bare standard spørsmål.
27.04.- Ta utgangspunkt i denne artikkelen, og forklar om denne er relevant for dere. Og Evt hvorfor/hvorfor ikke.

Hva skal til for å få lov å bytte varen ?

https://www.dt.no/meninger/forbruker/butikker/du-har-ingen-angrerett-i-butikk/o/5-57-619044

Mai
04.05.- SISTE ARBEIDSDAG

 

 

 

Gamle spørsmål.

Uke 1. Hvor mange ansatte det er, ulike avdelinger og hva de forskjellige jobber med?*

Uke 2. Hva er bedriftens forretningsidé?*

Uke 3. Varer i syns- og gripehøyden selger bedre enn varer som er plassert lavt, eller som er plassert altfor høyt. Hvordan utnyttes dette i din bedrift? (de 5 p-ene. Plass)*

Uke 4. Fortell om bedriftens håndtering av skadede varer, med ett eksempel. (de 5 p-ene. Plass)*

Uke 5. Gi eksempler på hvordan bedrften påvirker kundene. Sosiale medier, kundeaviser eller lignende. (de 5 p-ene. Påvirkning)*

Uke 6. Hvordan blir bedriftens produkter priset?Kostnadsorientert prissetting,  etterspørselsorientert prissetting eller Konkurranseorientert prissetting? (de 5 p-ene. Plass) Lenke til informasjon*

 

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons